Ga naar hoofdinhoud

AbbVie in actie voor stamceldonoren

AbbVie

September was Wereld Bloedkankermaand en daarom voor AbbVie één van de redenen om een speciale actie op te zetten. Mede door een indrukwekkend verhaal van een collega, maakte zij zich hard om stamceldonoren te werven onder alle medewerkers.

Het verhaal kwam van een collega die tijdens haar opleiding als arts werkte op de afdeling Hematologie. Daar lag een jonge patiënt die een stamceltransplantatie nodig had om te kunnen overleven.

Helaas is deze patiënt overleden omdat er niet op tijd een stamceldonor beschikbaar was. Het verdriet van de familie en vooral van de moeder heeft zo’n blijvende indruk achtergelaten, dat ze graag iets wilde doen: “Je kind zien overlijden omdat er geen geschikte stamceldonor beschikbaar is, dat mag eigenlijk niemand meemaken.”

Marielle Cheung, Medical Advisor Hematology “Na deze ervaring volgde ook nog een bericht van de NOS over het tekort aan stamceldonoren. Dat was het moment dat we zeiden: ‘Nu moeten we wel in actie komen. We hebben een presentatie gegeven aan andere teams, intern een mail verstuurd en posters opgehangen Voor de lunch hebben we placemats gemaakt met vragen in puzzelvorm over stamceldonatie. Op deze manier kwam het onderwerp eigenlijk de hele maand september terug.”

Dit alles leverde hartverwarmende reacties op, zoals: “Ik heb me meteen aangemeld! Ik heb hier al vaker over nagedacht, maar dit was net dat duwtje in de rug en de link om te registreren, dat werkt dan toch bij mij. 😉”  en: “Wat mooi dat jullie dit onder de aandacht brengen en dat we bij een werkgever werken die de drempel om donor te worden nog lager wil maken. Dank dank dank!”

Andere collega's reageerden: “Wat een goed initiatief. Ik sta zelf al vele jaren geregistreerd als stamceldonor. Ik hoop dat er vele collega’s volgen!” en “Super vet initiatief. Heb mijzelf 2,5 jaar geleden ingeschreven. Hoop zo enorm dat ik iemand kan helpen”.

Door de inzet van het team van Marielle hebben heel veel collega’s zich aangemeld. Voor elke donor heeft AbbVie de registratiekosten à € 35,- voor haar rekening genomen. AbbVie is een onderzoeksgedreven biofarmaceutisch bedrijf met als missie het ontwikkelen van innovatieve geneesmiddelen voor mensen die het hard nodig hebben. Dit initiatief en de inzet van Matchis sluit dan ook heel goed aan bij de dingen die AbbVie belangrijk vindt.

Op de vraag wat ze tegen andere bedrijven zou willen zeggen die met het idee spelen om iets te doen voor Matchis, antwoordt Marielle: “Doen! Het levert zoveel op. Niet alleen voor Matchis, maar juist voor de patiënten en de omgeving daarvan. Het is een relatief kleine inspanning om een mensenleven te redden, maar de opbrengst is zo groot!”

Doneer